In this book the author performs an original analysis on Philia, which is almost exclusively examined within a philosophical context and quite little within a pedagogic context. The author starts from the consideration that after Socrates the world has changed and starts her research from the mutability of the individual capable of transforming society. The analysis of some Platonic dialogues proves that something has yet remained unchanged: the infiniteness of ontological existence in relation with the infiniteness of knowledge.What is the relationship existing between philia and education? Starting from an initially historical-philosophical approach, we can assert that the individual contains some specific elements such as ‘relationship’, ‘dialogicity’, ‘dialectics’, ‘skills’, the bent for ‘truth’.Thus, the inspiration for this work – as well as its constant topic – is the philia, which allows us to outline the path drawn by this feeling in education.

L'Autrice in questo testo compie un'analisi originale sulla Philia, esaminata quasi esclusivamente in ambito filosofico, ma poco in ambito pedagogico. Partendo dalla considerazione che il mondo da Socrate ai giorni nostri è cambiato, l'Autrice muove la propria ricerca dalla mutevolezza dell’individuo capace di trasformare la società. E l'analisi di alcuni dialoghi platonici mostra come qualcosa sia rimasto immutato: l’infinitezza dell’esistenza ontologica in relazione all’infinitezza della conoscenza. Qual’è la relazione che intercorre tra la philia e l’educazione? Partendo da una impostazione inizialmente storico-filosofica si deduce che l’individuo contiene in sé specifici elementi, quali la ‘relazione’, la ‘dialogicità’, la ‘dialettica’, le ‘competenze’, la tensione alla ‘verità’. Motivo ispiratore, dunque, di questo lavoro, nonché termine costante, è la philia grazie alla quale si può individuare il solco segnato da questo sentimento nell’educazione.

L'educazione "dialoga" con la Philìa - Education "Dialogues" with Philìa

PEZZANO, Teodora
2014-01-01

Abstract

In this book the author performs an original analysis on Philia, which is almost exclusively examined within a philosophical context and quite little within a pedagogic context. The author starts from the consideration that after Socrates the world has changed and starts her research from the mutability of the individual capable of transforming society. The analysis of some Platonic dialogues proves that something has yet remained unchanged: the infiniteness of ontological existence in relation with the infiniteness of knowledge.What is the relationship existing between philia and education? Starting from an initially historical-philosophical approach, we can assert that the individual contains some specific elements such as ‘relationship’, ‘dialogicity’, ‘dialectics’, ‘skills’, the bent for ‘truth’.Thus, the inspiration for this work – as well as its constant topic – is the philia, which allows us to outline the path drawn by this feeling in education.
2014
978-8873-466-96-3
L'Autrice in questo testo compie un'analisi originale sulla Philia, esaminata quasi esclusivamente in ambito filosofico, ma poco in ambito pedagogico. Partendo dalla considerazione che il mondo da Socrate ai giorni nostri è cambiato, l'Autrice muove la propria ricerca dalla mutevolezza dell’individuo capace di trasformare la società. E l'analisi di alcuni dialoghi platonici mostra come qualcosa sia rimasto immutato: l’infinitezza dell’esistenza ontologica in relazione all’infinitezza della conoscenza. Qual’è la relazione che intercorre tra la philia e l’educazione? Partendo da una impostazione inizialmente storico-filosofica si deduce che l’individuo contiene in sé specifici elementi, quali la ‘relazione’, la ‘dialogicità’, la ‘dialettica’, le ‘competenze’, la tensione alla ‘verità’. Motivo ispiratore, dunque, di questo lavoro, nonché termine costante, è la philia grazie alla quale si può individuare il solco segnato da questo sentimento nell’educazione.
Relazione; Dialogo; Dialettica; Relationship; Dialogue; Dialectic
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11770/181474
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