After closely evaluating the function of the conventions organized by the online review Analitica and the GATM (Group of Music Analysis and Theory) the article continues with a brief description of the two associations, identifying origins, history and early development. It then presents the Seventh Analitica Study Meeting (Rimini 2008), that is specifically dedicated to the analysis and musical theory written between Renaissance and Baroque Era, the instrumental music of the nineteenth century and to the erudite and popular music of the twentieth century. The final argument of the conclusive session of the Convention is the analysis of György Kurtág's composition Trio "Hommage à R[obert] S[chumann]", op. 15d for clarinet, viola and piano. The introductory report by Canadian musicologist Friedemann Sallis (Calgary University, Canada) is followed by the reports of Mario Baroni, Antonio Rostagno and Egidio Pozzi that deal with the score itself and with the compositional techniques of the Trio. The performance of Kurtág's Trio will be featured in the program of events organized by the Sagra Musicale Malatestiana
Dopo alcune osservazioni sulla funzione dei convegni organizzati dalla rivista online Analitica e dal Gruppo di Analisi e Teoria Musicale (GATM), vengono descritte brevemente le due associazioni individuandone l'origine, la storia e i primi sviluppi. L'articolo continua con la presentazione del "Settimo Incontro di Studio di Analitica", specificamente dedicato all'analisi e alla teoria musicale tra Rinascimento e Barocco, alle musiche strumentali dell'Ottocento e a quelle di estrazione colta e popular del Novecento. Viene infine presentata la sessione conclusiva del Convegno centrata sull'analisi della composizione Trio "Hommage a R[obert] S[chumann]", op. 15d per clarinetto, viola e pianoforte di György Kurtág. Dopo la relazione introduttiva del musicologo canadese Friedemann Sallis (Calgary University, Canada), le relazioni di Mario Baroni, Antonio Rostagno ed Egidio Pozzi si concentreranno sulla partitura e le tecniche compositive del Trio, la cui esecuzione sarà proposta nell'ambito delle manifestazioni organizzate dalla Sagra Musicale Malatestiana.
Il Settimo Incontro di Studio di Analitica. Gli aspetti storici, stilistici e interpretativi della musica
POZZI, Egidio
2009-01-01
Abstract
After closely evaluating the function of the conventions organized by the online review Analitica and the GATM (Group of Music Analysis and Theory) the article continues with a brief description of the two associations, identifying origins, history and early development. It then presents the Seventh Analitica Study Meeting (Rimini 2008), that is specifically dedicated to the analysis and musical theory written between Renaissance and Baroque Era, the instrumental music of the nineteenth century and to the erudite and popular music of the twentieth century. The final argument of the conclusive session of the Convention is the analysis of György Kurtág's composition Trio "Hommage à R[obert] S[chumann]", op. 15d for clarinet, viola and piano. The introductory report by Canadian musicologist Friedemann Sallis (Calgary University, Canada) is followed by the reports of Mario Baroni, Antonio Rostagno and Egidio Pozzi that deal with the score itself and with the compositional techniques of the Trio. The performance of Kurtág's Trio will be featured in the program of events organized by the Sagra Musicale MalatestianaI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.