Synthesis of die-sequence study of the main issue of the Zeus Hellanios/eagle series with attribution to the years of Hiketas (287-279 BC) instead of Pyrrhus. The reconstruction of the order and signifiance of all the iconic or alphabetical control marks allow us an inyterprtation of intensive and chronological concentrate striking in two workshops with many parallel anvils in contemporary use anf frequent re-striking of Agathoclean and Hiketas' with biga bronze coins. Other examples of the Hiero II age allow us to see this practice of striking as usual in Syracuse
Si studia la principale emissione della serie Zeus Hellanios/Aquila di cui si ribadisce la pertinenza agli anni di Iceta (287-279 a.C.) e non Pirro. L'analisi dei collegamenti di coni e del succedersi e sommarsi di diversi "control-marks" alfabetici e iconici permette di ricostruire una coniazione abbondante ma concentrata nel tempo ad opera di due workshops che operano ciascuno con più filari ("anvils") paralleli e contemporanei di coniazione, facendo abbondantissimo uso della pratica della riconiazione dei bronzi agatoclei e di Iceta con la biga. Considerati altri esempi dell'età di Ierone II, si ipotizza che questa pratica di coniazione parallela non fosse affatto inusuale a Siracusa
I bronzi Zeus Hellanios/ Aquila e l’organizzazione dell’attività monetaria siracusana tra officine parallele e concentrazioni cronologiche
CARROCCIO, Benedetto
2005-01-01
Abstract
Synthesis of die-sequence study of the main issue of the Zeus Hellanios/eagle series with attribution to the years of Hiketas (287-279 BC) instead of Pyrrhus. The reconstruction of the order and signifiance of all the iconic or alphabetical control marks allow us an inyterprtation of intensive and chronological concentrate striking in two workshops with many parallel anvils in contemporary use anf frequent re-striking of Agathoclean and Hiketas' with biga bronze coins. Other examples of the Hiero II age allow us to see this practice of striking as usual in SyracuseI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.