The regulation of at-grade intersections with roundabout has known in Italy in the last years an important development, because it is considered a planning solution, wich is able to guarantee either beneficial effects for traffic’s regulation or advantages for safety in city and extracity contexts. On the contrary, while the international normatives (France, USA, Australia, United Kingdom, Germany, Sweden) offer, since twenty years, numerous solutions to the problem of roundabout’s geometry (calculation of the capacity, etc.), in Italy the recent normative indications on the planning of at-grade intersections provide only punctual indications on the geometric aspects. In this situation, the present work, with an international outline on the main lines guides reguarding the calculation of performance parameters wich characterize a roundabout (analysis of capacity, control delay and queue length on the entries) proposes a comparative study of such popular methods, realized beginning from an extended experimental survey into an important roundabout of great diameter with four arms marked from some geometric peculiarity.

La regolazione degli incroci a raso con schema a rotatoria ha conosciuto in Italia negli ultimi anni un importante sviluppo, in quanto considerata una soluzione progettuale, se ben concepita, idonea a garantire sia benefici effetti di regolazione della circolazione stradale nonché vantaggi in termini di sicurezza in contesti urbani ed extraurbani. Di contro, mentre il panorama normativo internazionale (Francia, USA, Australia, Regno Unito, Germania, Svezia) offre da oltre un ventennio numerosi schemi di approccio al problema del dimensionamento di una rotatoria (calcolo della capacità, etc.), in Italia le recenti indicazioni a carattere normativo sulla progettazione delle intersezioni risultano fornire indicazioni puntuali solo sugli aspetti geometrici di tali soluzioni. Alla luce di ciò il presente lavoro, accanto ad una panoramica internazionale sulle principali linee guida esistenti concernenti il calcolo di parametri prestazionali atti a caratterizzare una intersezione a rotatoria (analisi di capacità, stima dei tempi d’attesa, lunghezze delle code agli ingressi etc.), presenta, a partire da un’estesa indagine sperimentale condotta su un’importante rotatoria a quattro braccia di grande diametro contraddistinta da alcune singolarità geometriche, uno studio comparato di alcune tra le più diffuse metodiche di calcolo.

INTERSEZIONI A RASO CON SOLUZIONE A ROTATORIA DISSIMETRICA: UN CASO DI STUDIO

VAIANA, Rosolino;
2006-01-01

Abstract

The regulation of at-grade intersections with roundabout has known in Italy in the last years an important development, because it is considered a planning solution, wich is able to guarantee either beneficial effects for traffic’s regulation or advantages for safety in city and extracity contexts. On the contrary, while the international normatives (France, USA, Australia, United Kingdom, Germany, Sweden) offer, since twenty years, numerous solutions to the problem of roundabout’s geometry (calculation of the capacity, etc.), in Italy the recent normative indications on the planning of at-grade intersections provide only punctual indications on the geometric aspects. In this situation, the present work, with an international outline on the main lines guides reguarding the calculation of performance parameters wich characterize a roundabout (analysis of capacity, control delay and queue length on the entries) proposes a comparative study of such popular methods, realized beginning from an extended experimental survey into an important roundabout of great diameter with four arms marked from some geometric peculiarity.
2006
88-7458-051-7
La regolazione degli incroci a raso con schema a rotatoria ha conosciuto in Italia negli ultimi anni un importante sviluppo, in quanto considerata una soluzione progettuale, se ben concepita, idonea a garantire sia benefici effetti di regolazione della circolazione stradale nonché vantaggi in termini di sicurezza in contesti urbani ed extraurbani. Di contro, mentre il panorama normativo internazionale (Francia, USA, Australia, Regno Unito, Germania, Svezia) offre da oltre un ventennio numerosi schemi di approccio al problema del dimensionamento di una rotatoria (calcolo della capacità, etc.), in Italia le recenti indicazioni a carattere normativo sulla progettazione delle intersezioni risultano fornire indicazioni puntuali solo sugli aspetti geometrici di tali soluzioni. Alla luce di ciò il presente lavoro, accanto ad una panoramica internazionale sulle principali linee guida esistenti concernenti il calcolo di parametri prestazionali atti a caratterizzare una intersezione a rotatoria (analisi di capacità, stima dei tempi d’attesa, lunghezze delle code agli ingressi etc.), presenta, a partire da un’estesa indagine sperimentale condotta su un’importante rotatoria a quattro braccia di grande diametro contraddistinta da alcune singolarità geometriche, uno studio comparato di alcune tra le più diffuse metodiche di calcolo.
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