The author analyzes the relationship of Giovanni Gentile with the pedagogy since the first year of high school until 1902. The phylological analysis of every document can help to understand the first education of Sicilian philosopher, which develops his philosophy deepening the aesthetical concept of the form and content, the concept of praxis and subsequentely of pedagogy and school. The pedagogy and the school are an organic consequence of his reflection
L’autore analizza il rapporto di Giovanni Gentile con la pedagogia dal primo anno del liceo classico fino al 1902. L’analisi filologica di ogni documento può aiutare la comprensione della prima formazione del filosofo siciliano che sviluppa la sua filosofia approfondendo il concetto estetico di forma e contenuto, il concetto di prassi e, successivamente, il concetto di pedagogia e di scuola. La pedagogia e la scuola sono una conseguenza organica della sua riflessione.
Gentile e la pedagogia (1891-1902)
SPADAFORA, Giuseppe
1997-01-01
Abstract
The author analyzes the relationship of Giovanni Gentile with the pedagogy since the first year of high school until 1902. The phylological analysis of every document can help to understand the first education of Sicilian philosopher, which develops his philosophy deepening the aesthetical concept of the form and content, the concept of praxis and subsequentely of pedagogy and school. The pedagogy and the school are an organic consequence of his reflectionI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.