The school-society relationship in John Dewey has always been a reference point in 20th century pedagogy. The 1899 book School and Society is the report of the first two years of the laboratory-school activity Dewey experimented in Chicago from 1896 to 1903. This text, examined in the second edition of 1914, defines three aspects of the school-society relationship: 1. The school curriculum must propose social problems; 2. The child is the center of the educational relationship; 3. The school must be is based on the organization. The author tries to demonstrate that the problem of democracy in Dewey appeared just within the laboratory-school.

Il rapporto scuola-società in John Dewey è stato sempre un punto di riferimento per la pedagogia del Novecento. Il testo Scuola e Società del 1899 è il resoconto dei primi due anni dell’attività della scuola-laboratorio, che Dewey sperimentò a Chicago dal 1896 al 1903. Questo testo, esaminato nella seconda edizione del 1914, definisce i tre aspetti del rapporto scuola-società: 1. La scuola deve proporre nel suo curriculum i problemi sociali; 2. Il bambino è al centro del rapporto educativo; 3. La scuola deve basarsi sull’organizzazione. L’autore tenta di dimostrare che il problema della democrazia in Dewey nasce proprio all’interno della scuola-laboratorio.

La scuola laboratorio di democrazia: una sfida difficile per la contemporaneità. Alcune riflessioni

SPADAFORA, Giuseppe
2010-01-01

Abstract

The school-society relationship in John Dewey has always been a reference point in 20th century pedagogy. The 1899 book School and Society is the report of the first two years of the laboratory-school activity Dewey experimented in Chicago from 1896 to 1903. This text, examined in the second edition of 1914, defines three aspects of the school-society relationship: 1. The school curriculum must propose social problems; 2. The child is the center of the educational relationship; 3. The school must be is based on the organization. The author tries to demonstrate that the problem of democracy in Dewey appeared just within the laboratory-school.
2010
978-88-7346-647-5
Il rapporto scuola-società in John Dewey è stato sempre un punto di riferimento per la pedagogia del Novecento. Il testo Scuola e Società del 1899 è il resoconto dei primi due anni dell’attività della scuola-laboratorio, che Dewey sperimentò a Chicago dal 1896 al 1903. Questo testo, esaminato nella seconda edizione del 1914, definisce i tre aspetti del rapporto scuola-società: 1. La scuola deve proporre nel suo curriculum i problemi sociali; 2. Il bambino è al centro del rapporto educativo; 3. La scuola deve basarsi sull’organizzazione. L’autore tenta di dimostrare che il problema della democrazia in Dewey nasce proprio all’interno della scuola-laboratorio.
Scuola ; Laboratorio; Democrazia
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11770/180162
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