In these last years in nursery and primary Italian schools computer you use, mainly for educational use sometimes, rarely to the construction of hypertext-hypermedia, thus losing the opportunity to experience in a technical framework precise reference, types of activities that best adapt to the meeting of children with computers and teaching methodologies designed to enhance the role of the teacher in its specificity. In CIRD University of Calabria, has begun a few years ago, an intense action-research experiment aimed at teaching courses in logic and mathematics, where the computer is seen as a powerful interactive tool having a dominant role for the reinforcement discovery and imagination. The volume presents the report of the search path-leveraging action, specifically on the teaching method-laboratory revisited in its most genuine, one that points to a self-directed learning and the construction of significant mathematical skills. The effort of the authors of this book was to tell the teachers to experienced laboratories to show the feasibility and effectiveness. The intent is to promote non-traditional educational interventions and give, at the same time, the opportunity to implement the intervention nell'ottic of continuity between nursery and primary schools, in order to detect any differences in relapse of education.
In quest'ultimi anni, nella scuola italiana dell'Infanzia e Primaria si impiega il computer, prevalentemente, per attività didattiche volte all'uso, raramente alla costruzione, di ipertesti-ipermedia, perdendo così l'opportunità di sperimentare, in un quadro tecnico di riferimento ben preciso, tipologie di attività che meglio si adeguano all'incontro dei bambini con il computer e metodologie d'insegnamento atte a valorizzare il ruolo dell'insegnante nella sua specificità. Nel CIRD dell'Università della Calabria, è iniziata, già da qualche anno, una intensa attività di ricerca-azione finalizzata a sperimentare percorsi didattici nell'area logico-matematica dove il computer è visto come potente strumento interattivo avente ruolo prevalente di rinforzo per la scoperta e l'immaginazione. Il volume espone il report del percorso di ricerca-azione facendo leva, nello specifico, sulla metodologia didattica-laboratoriale rivisitata nel suo significato più genuino, quello che punta ad un apprendimento autonomo ed alla costruzione di competenze matematiche significative. Lo sforzo degli autori di questo libro è stato quello di far raccontare agli insegnanti i laboratori esperiti per mostrarne la fattibilità e l'efficacia. L'intento è quello di promuovere interventi educativi diversi da quelli trdizionali e dare, al contempo, l'occasione di attuare l'intervento nell'ottic della continuità tra scuola dell'Infanzia e Primaria, anche al fine di rilevare le eventuali differenze nella ricaduta educativa.
Attività Laboratoriali nella scuola dell'Infanzia e Primaria in ambito Logico-Matematico-Informatico. Anno Scolastico 2009-2010
SERPE, Annarosa;
2011-01-01
Abstract
In these last years in nursery and primary Italian schools computer you use, mainly for educational use sometimes, rarely to the construction of hypertext-hypermedia, thus losing the opportunity to experience in a technical framework precise reference, types of activities that best adapt to the meeting of children with computers and teaching methodologies designed to enhance the role of the teacher in its specificity. In CIRD University of Calabria, has begun a few years ago, an intense action-research experiment aimed at teaching courses in logic and mathematics, where the computer is seen as a powerful interactive tool having a dominant role for the reinforcement discovery and imagination. The volume presents the report of the search path-leveraging action, specifically on the teaching method-laboratory revisited in its most genuine, one that points to a self-directed learning and the construction of significant mathematical skills. The effort of the authors of this book was to tell the teachers to experienced laboratories to show the feasibility and effectiveness. The intent is to promote non-traditional educational interventions and give, at the same time, the opportunity to implement the intervention nell'ottic of continuity between nursery and primary schools, in order to detect any differences in relapse of education.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.