The emergency and existential distress in force in our complex society lead us to rethink an educational project that has as its sole object the formation of the subject, analyzed through the complexity and uniqueness. As John Dewey says, in fact, there is continuity between the subject and the external environment, a relationship which can not de-contextualize the object of training from that which is your own experience and point of reference. The aim of education is to train, support and guide the individual in accordance with its peculiarities, its own learning pace and needs. From here is emerging more and more customization of training programs that focuses on individual differences of the subject, so he should not be subject to a pre-established program. The course, therefore, can not be decontextualized, but must take into account the complexity of reality in which it operates and above the differences that exist between an individual and another. The school against the homogenizing tendencies of global society must pay attention to the needs expressed by the differentiation of different subjects, which must have an education of quality that enhances precisely the diversity of interests and variety of rhythms and learning styles of each. A pedagogy that gives dignity to the person and his unique, using educational models geared integration, respect for diversity, about the interest in social problems and interpretation of complex realities.

Le condizioni di emergenza e disagio esistenziale vigenti nella nostra società complessa inducono a ripensare un progetto educativo che abbia come unica finalità la formazione del soggetto, analizzato nella propria complessità e nella propria unicità. Come sostiene John Dewey, infatti, esiste una continuità tra il soggetto e l’ambiente esterno, rapporto che permette di non decontestualizzare l’oggetto della formazione da quello che è il proprio vissuto e la propria realtà di riferimento. Obiettivo dell’educazione è quello di formare, sostenere ed orientare il l’individuo in base alle sue peculiarità, i suoi ritmi di apprendimento e le sue esigenze. Da qui va affermandosi sempre di più la personalizzazione dei percorsi di formazione che pone l’attenzione alle differenze individuali del soggetto, per cui egli non deve essere assoggettato ad un programma precostituito. Il percorso formativo, pertanto, non può essere decontestualizzato ma deve tener conto della complessità delle realtà in cui si opera e soprattutto delle differenze che intercorrono tra un individuo e l’altro. La scuola contro le tendenze omologanti della società globale deve porre attenzione ai bisogni di differenziazione espressi dai diversi soggetti, cui va garantita un’offerta formativa di qualità che valorizzi appunto la diversità degli interessi e la varietà dei ritmi e degli stili di apprendimento di ciascuno. Una pedagogia che dia dignità alla persona e alla sua unicità, attraverso modelli educativi improntati sull’integrazione, sul rispetto della diversità, sull’interesse per i problemi sociali e sull’interpretazione di realtà complesse

"Soggetto e rischio della formazione"

COSTANZO, SIMONETTA
2007-01-01

Abstract

The emergency and existential distress in force in our complex society lead us to rethink an educational project that has as its sole object the formation of the subject, analyzed through the complexity and uniqueness. As John Dewey says, in fact, there is continuity between the subject and the external environment, a relationship which can not de-contextualize the object of training from that which is your own experience and point of reference. The aim of education is to train, support and guide the individual in accordance with its peculiarities, its own learning pace and needs. From here is emerging more and more customization of training programs that focuses on individual differences of the subject, so he should not be subject to a pre-established program. The course, therefore, can not be decontextualized, but must take into account the complexity of reality in which it operates and above the differences that exist between an individual and another. The school against the homogenizing tendencies of global society must pay attention to the needs expressed by the differentiation of different subjects, which must have an education of quality that enhances precisely the diversity of interests and variety of rhythms and learning styles of each. A pedagogy that gives dignity to the person and his unique, using educational models geared integration, respect for diversity, about the interest in social problems and interpretation of complex realities.
2007
8860812658
Le condizioni di emergenza e disagio esistenziale vigenti nella nostra società complessa inducono a ripensare un progetto educativo che abbia come unica finalità la formazione del soggetto, analizzato nella propria complessità e nella propria unicità. Come sostiene John Dewey, infatti, esiste una continuità tra il soggetto e l’ambiente esterno, rapporto che permette di non decontestualizzare l’oggetto della formazione da quello che è il proprio vissuto e la propria realtà di riferimento. Obiettivo dell’educazione è quello di formare, sostenere ed orientare il l’individuo in base alle sue peculiarità, i suoi ritmi di apprendimento e le sue esigenze. Da qui va affermandosi sempre di più la personalizzazione dei percorsi di formazione che pone l’attenzione alle differenze individuali del soggetto, per cui egli non deve essere assoggettato ad un programma precostituito. Il percorso formativo, pertanto, non può essere decontestualizzato ma deve tener conto della complessità delle realtà in cui si opera e soprattutto delle differenze che intercorrono tra un individuo e l’altro. La scuola contro le tendenze omologanti della società globale deve porre attenzione ai bisogni di differenziazione espressi dai diversi soggetti, cui va garantita un’offerta formativa di qualità che valorizzi appunto la diversità degli interessi e la varietà dei ritmi e degli stili di apprendimento di ciascuno. Una pedagogia che dia dignità alla persona e alla sua unicità, attraverso modelli educativi improntati sull’integrazione, sul rispetto della diversità, sull’interesse per i problemi sociali e sull’interpretazione di realtà complesse
società complessa; disagio esistenziale; pedagogia
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11770/181565
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