Negative analysis of the supposed tarentine derivation of the coin-types of Messapian mints and iconological reconstrution of the cultural, religious and mythological Heritage in tarentine coin iconographies, with supremacy of mother-goddess Satyra, epiclesis of others Mediterranean and Laconic goddesses, alternated or in union with the "dolphin rider", god of the territory and of the waters, with axpects of the Peloponnesiac cult of Melikertes, named as Taras (not Phalantos oikistes!) in Tarentum, with others names in others cities
analisi dei termini della presunta derivazione tarantina di tipi monetali su zecche messapiche e ricostruzione iconologica del patrimonio cultuale e ideologico sotteso nelle iconografie tarantine, ove domina la figura della dea madre Satyra, trasposizione di altre dee mediterranee e laconiche, in alternanza e unione col "delfiniere", divinità territoriale e acquatica che eredita aspetti del culto peloponnesiaco di Melikertes e prende il nome di Taras nella madrepatria, altri nomi altrove, che quindi non coincide con l'ecista Phalantos
Le iconografie monetali in Messapia e il "mistero" Taras
CARROCCIO, Benedetto
2011-01-01
Abstract
Negative analysis of the supposed tarentine derivation of the coin-types of Messapian mints and iconological reconstrution of the cultural, religious and mythological Heritage in tarentine coin iconographies, with supremacy of mother-goddess Satyra, epiclesis of others Mediterranean and Laconic goddesses, alternated or in union with the "dolphin rider", god of the territory and of the waters, with axpects of the Peloponnesiac cult of Melikertes, named as Taras (not Phalantos oikistes!) in Tarentum, with others names in others citiesI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.