Cognitive sciences want to "naturalize" the mind. In this book I criticize this project, because it really can not explain, nor to seize, the hallmark of mental phenomena, that is, the experience of "sense". The book opens itself with a proposal for a redefinition of human nature. The idea is that human nature coincides with the ability to use and understand a historical-natural language. Language is not a natural phenomenon like a virus or a brain. It is impossible to realize what a language is without taking into account the reality of sense. For cognitive science to naturalize the mind means to describe the mind without using intentional or mental notions. But this operation loses the very experience of "sense". It is therefore necessary to consider the experience of "sense" as a natural one, and therefore not reducible to entities not intentional. At least for the human animal a naturalistic explanation it is not equivalent to a non intentional explanation.

Le scienze cognitive vogliono "naturalizzare" la mente. In questo libro critico questo progetto, perché in realtà non riesce a spiegare, e nemmeno a cogliere, la caratteristica distintiva dei fenomeni mentali, l'esperienza del senso. Il libro si apre con una proposta di ridefinizione di cosa si debba intendere per natura umana. L'idea è che la natura umana coincida con la capacità di usare e comprendere una lingua storico-naturale. Una lingua non è un fenomeno naturale come un virus o un cervello. Non si capisce cos'è una lingua se non si tiene conto della realtà del senso. Per le scienze cognitive naturalizzare la mente significa descrivere la mente senza ricorerre a nozioni intenzionali (mentali). Ma in questo modo si perde l'esperienza del senso. Bisogna pertanto considerare l'esperienza del senso come naturale in senso proprio, e quindi non riducibile ad entità non intenzionali. Almeno per l'animale umano una spiegazione naturalistica non significa spiegazione non intenzionale.

Il senso della mente. Per una critica del cognitivismo

CIMATTI, Felice
2004-01-01

Abstract

Cognitive sciences want to "naturalize" the mind. In this book I criticize this project, because it really can not explain, nor to seize, the hallmark of mental phenomena, that is, the experience of "sense". The book opens itself with a proposal for a redefinition of human nature. The idea is that human nature coincides with the ability to use and understand a historical-natural language. Language is not a natural phenomenon like a virus or a brain. It is impossible to realize what a language is without taking into account the reality of sense. For cognitive science to naturalize the mind means to describe the mind without using intentional or mental notions. But this operation loses the very experience of "sense". It is therefore necessary to consider the experience of "sense" as a natural one, and therefore not reducible to entities not intentional. At least for the human animal a naturalistic explanation it is not equivalent to a non intentional explanation.
2004
88-339-1565-4
Le scienze cognitive vogliono "naturalizzare" la mente. In questo libro critico questo progetto, perché in realtà non riesce a spiegare, e nemmeno a cogliere, la caratteristica distintiva dei fenomeni mentali, l'esperienza del senso. Il libro si apre con una proposta di ridefinizione di cosa si debba intendere per natura umana. L'idea è che la natura umana coincida con la capacità di usare e comprendere una lingua storico-naturale. Una lingua non è un fenomeno naturale come un virus o un cervello. Non si capisce cos'è una lingua se non si tiene conto della realtà del senso. Per le scienze cognitive naturalizzare la mente significa descrivere la mente senza ricorerre a nozioni intenzionali (mentali). Ma in questo modo si perde l'esperienza del senso. Bisogna pertanto considerare l'esperienza del senso come naturale in senso proprio, e quindi non riducibile ad entità non intenzionali. Almeno per l'animale umano una spiegazione naturalistica non significa spiegazione non intenzionale.
Naturalizzazione della mente; Cognitivismo; natura umana
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11770/185915
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