The Portrait of Pietro Aretino engraved by Marcantonio Raimondi is a crucial occurrence in the biographies of both the artist and the writer. For instance, Marcantonio huge catalog of engravings rarely feature portraits. While regarding Pietro, the portrait is an early example of his strategy to promote himself as a writer through arts. Despite the extensive bibliography on the subject, many doubts remain about the realization of this engraved portrait. The date of its execution, for example, is uncertain and even the identity of the author of the painted portrait, who served as a model for the engraving, is often questioned. Although the lack of documents does not allow us to find a definitive answer to these matters, the aim of this study is to reexamine the hypotheses suggested by critics on order to highlight the most convincing ones, on both historical and stylistic bases.
Il ritratto di Pietro Aretino inciso da Marcantonio Rimondi presenta caratteri di eccezionalità. Tale eccezionalità dimora nel posto che occupa nella vicenda artistica, letteraria e biografica dei due protagonisti: per Raimondi il ritratto è, infatti, quasi una sorta di hapax nel suo nutrito catalogo; per Pietro Aretino, invece, l’incisione costituisce un esempio precocissimo di quella strategia per immagini che il poligrafo avrebbe utilizzato soprattutto a Venezia con l’obiettivo di costruire e promuovere la sua immagine di cortigiano e poeta prima, di ‘censore del mondo’ poi. Nonostante l'ampia bibliografia esistente, molti restano i dubbi su questo ritratto inciso. La data di esecuzione, ad esempio, è incerta e anche l'identità dell'autore del ritratto dipinto, che funse da modello per l'incisione, è molto dibattuta. Sebbene la mancanza di documenti non permetta di trovare una risposta definitiva a queste domande, lo scopo di questo studio è quello di riesaminare le ipotesi suggerite dalla critica per evidenziare quelle più convincenti, sia su basi storiche che stilistiche.
Marcantonio e il ritratto inciso di ‘Pietro Aretino poeta famosissimo’
Antonio Geremicca
2021-01-01
Abstract
The Portrait of Pietro Aretino engraved by Marcantonio Raimondi is a crucial occurrence in the biographies of both the artist and the writer. For instance, Marcantonio huge catalog of engravings rarely feature portraits. While regarding Pietro, the portrait is an early example of his strategy to promote himself as a writer through arts. Despite the extensive bibliography on the subject, many doubts remain about the realization of this engraved portrait. The date of its execution, for example, is uncertain and even the identity of the author of the painted portrait, who served as a model for the engraving, is often questioned. Although the lack of documents does not allow us to find a definitive answer to these matters, the aim of this study is to reexamine the hypotheses suggested by critics on order to highlight the most convincing ones, on both historical and stylistic bases.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.