Traditional and digital representation as languages to analyse and design architecture Abstract If we think to the relationships, or rather to the state of necessity which combine the architectonic figuration with the survey and the project, we can easily explain the long tradition, the interest and the studies that have progressively characterized the evolution of methods and geometric rules for represent: the architectonic forms and the frameworks that we know come up as a consequence of the operative necessities of representation and geometric rules, in the sense that those forms and frameworks properly belong to the universe of their possibilities. The figurative language that informs every act of the architectonic processes, serves not only for presenting the dispositions of a work, but properly for raise ideas and compositions to verify and translate into “technical” papers for the construction site (the same can be said for the figurations of analysis). When the relationship between traditional representation and architecture becomes less necessary, thus when it stops – because of the coming of computer representation – the link of “generative” necessity to which we alluded, the traditional representation and even its rules stop updating. That’s all; the reasons are simple, quite banal. Different is the matter regarding the geometry taught in the school of Architecture and Engineering, or the geometry for the new forms of architecture. Beside the most popular methods (also taught through a software), the computer language can have the same role that the traditional representation has had in the past; namely it can help the generation of architectonic forms, becoming an active factor both for the creation of new dispositions for the projects both for the definition of new research methodologies, or of methodologies, “canonical” for the 3D representation.

Rappresentazione tradizionale ed informatica come linguaggi per l’analisi ed il progetto d’architettura. Abstract Se pensiamo allo stato di necessità che unisce la figurazione architettonica col rilievo ed il progetto, facilmente riusciamo a spiegare gli interessi, che nel tempo hanno caratterizzato l’evoluzione dei metodi per rappresentare: le forme architettoniche ed i loro assetti nascono per l’operatività della rappresentazione, ne sono una conseguenza diretta, nel senso che quelle forme e quegli assetti appartengono precisamente all’universo delle sue possibilità. Il linguaggio informatico può svolgere lo stesso ruolo che la rappresentazione ha avuto in passato, può, cioè, favorire lo studio di nuove forme e diventare “fattore attivo” sia per l’analisi e l’ideazione delle disposizioni architettoniche, che per la messa a punto di inedite modalità espositive, o di modalità, per così dire, canoniche della rappresentazione 3D.

Rappresentazione tradizionale e digitale come linguaggi per l’analisi ed il progetto d’architettura

DE SANCTIS, Aldo
2012

Abstract

Rappresentazione tradizionale ed informatica come linguaggi per l’analisi ed il progetto d’architettura. Abstract Se pensiamo allo stato di necessità che unisce la figurazione architettonica col rilievo ed il progetto, facilmente riusciamo a spiegare gli interessi, che nel tempo hanno caratterizzato l’evoluzione dei metodi per rappresentare: le forme architettoniche ed i loro assetti nascono per l’operatività della rappresentazione, ne sono una conseguenza diretta, nel senso che quelle forme e quegli assetti appartengono precisamente all’universo delle sue possibilità. Il linguaggio informatico può svolgere lo stesso ruolo che la rappresentazione ha avuto in passato, può, cioè, favorire lo studio di nuove forme e diventare “fattore attivo” sia per l’analisi e l’ideazione delle disposizioni architettoniche, che per la messa a punto di inedite modalità espositive, o di modalità, per così dire, canoniche della rappresentazione 3D.
Traditional and digital representation as languages to analyse and design architecture Abstract If we think to the relationships, or rather to the state of necessity which combine the architectonic figuration with the survey and the project, we can easily explain the long tradition, the interest and the studies that have progressively characterized the evolution of methods and geometric rules for represent: the architectonic forms and the frameworks that we know come up as a consequence of the operative necessities of representation and geometric rules, in the sense that those forms and frameworks properly belong to the universe of their possibilities. The figurative language that informs every act of the architectonic processes, serves not only for presenting the dispositions of a work, but properly for raise ideas and compositions to verify and translate into “technical” papers for the construction site (the same can be said for the figurations of analysis). When the relationship between traditional representation and architecture becomes less necessary, thus when it stops – because of the coming of computer representation – the link of “generative” necessity to which we alluded, the traditional representation and even its rules stop updating. That’s all; the reasons are simple, quite banal. Different is the matter regarding the geometry taught in the school of Architecture and Engineering, or the geometry for the new forms of architecture. Beside the most popular methods (also taught through a software), the computer language can have the same role that the traditional representation has had in the past; namely it can help the generation of architectonic forms, becoming an active factor both for the creation of new dispositions for the projects both for the definition of new research methodologies, or of methodologies, “canonical” for the 3D representation.
rappresentazione come linguaggio; rilievo dell’architettura
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://hdl.handle.net/20.500.11770/135834
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