This paper provides evidence on the effect of product diversification on firm performance and it accounts for differences in the type of diversification. The roles of benefits and costs related to diversification are shaped by the direction of the diversification and by the institutional context a firm is based on. This paper is relatedto the stream of research concerning the role of home country context, being diversification a possible response to “institutional imperfections”. Using a unique panel of hand-collected data for the period 1980-2007 of firms (listed and unlisted) based on Italy, a country rich of interesting cues of research application, our results reveal that unrelated diversification is a performance-increasing strategy while related diversification affects negatively performance. In Italy, unrelated strategies present some unique advantages based on financial synergies, that outperform the expected effects of related diversified strategies. Further tests and robustness support the results and suggest possible explanation. The environment a firm is based on becomes a central factor that interacts with type of diversification strategy to ultimately impact performance. The effect of diversification on performance is not just contingent to the difference between developed or developing countries, but it is affected by degree of efficiency of the institutional context, i.e. the extent of financial development of the capital market

Il presente lavoro di ricerca analizza gli effetti della diversificazione di prodotto sulle performance aziendali, in base al tipo di diversificazione (related vs unrelated). Il valore della diversificazione dipende dalla ponderazione dei connessi benefici e costi, il cui ruolo è però differente in base al grado di relatedness, oltreche alle caratteristiche del contesto istituzionale in cui l’impresa opera. Sotto quest’ultimo aspetto, la diversificazione si dimostra una potenziale risposta strategica a possibili “imperfezioni istituzionali” di tipo countryspecific. Utilizzando un panel di imprese italiane (quotate e non quotate) nel periodo 1980-2007, i risultati rivelano che la diversificazione non correlata rappresenta una strategia in grado di accrescerele performance aziendali, mentre è opposto l’effetto della diversificazione correlata. In Italia, date le peculiarità del contesto istituzionale, la diversificazione non correlata presenta vantaggi rilevanti in termini di possibili sinergie finanziarie, che superano l’effetto atteso delle strategie di diversificazione related.

Which is best? Il valore della relatedness nelle scelte di diversification

LA ROCCA, Maurizio
;
2011-01-01

Abstract

This paper provides evidence on the effect of product diversification on firm performance and it accounts for differences in the type of diversification. The roles of benefits and costs related to diversification are shaped by the direction of the diversification and by the institutional context a firm is based on. This paper is relatedto the stream of research concerning the role of home country context, being diversification a possible response to “institutional imperfections”. Using a unique panel of hand-collected data for the period 1980-2007 of firms (listed and unlisted) based on Italy, a country rich of interesting cues of research application, our results reveal that unrelated diversification is a performance-increasing strategy while related diversification affects negatively performance. In Italy, unrelated strategies present some unique advantages based on financial synergies, that outperform the expected effects of related diversified strategies. Further tests and robustness support the results and suggest possible explanation. The environment a firm is based on becomes a central factor that interacts with type of diversification strategy to ultimately impact performance. The effect of diversification on performance is not just contingent to the difference between developed or developing countries, but it is affected by degree of efficiency of the institutional context, i.e. the extent of financial development of the capital market
2011
Il presente lavoro di ricerca analizza gli effetti della diversificazione di prodotto sulle performance aziendali, in base al tipo di diversificazione (related vs unrelated). Il valore della diversificazione dipende dalla ponderazione dei connessi benefici e costi, il cui ruolo è però differente in base al grado di relatedness, oltreche alle caratteristiche del contesto istituzionale in cui l’impresa opera. Sotto quest’ultimo aspetto, la diversificazione si dimostra una potenziale risposta strategica a possibili “imperfezioni istituzionali” di tipo countryspecific. Utilizzando un panel di imprese italiane (quotate e non quotate) nel periodo 1980-2007, i risultati rivelano che la diversificazione non correlata rappresenta una strategia in grado di accrescerele performance aziendali, mentre è opposto l’effetto della diversificazione correlata. In Italia, date le peculiarità del contesto istituzionale, la diversificazione non correlata presenta vantaggi rilevanti in termini di possibili sinergie finanziarie, che superano l’effetto atteso delle strategie di diversificazione related.
Diversificazione; valore
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11770/136932
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