The aim of the paper is to analyze political and constitutional European integration using the categories of Constitutional law. We argue that the European integration built on a policy of "little steps" must be replaced by a political and constitutional legitimation of the integration process. Moreover, we assert that the use of the "European emergency law" is detrimental for the future of the EU and both the "Juncker Plan" and "Completing Europe's Economic and Monetary Union" document propose weak solutions. Finally, we focus on the constitutional future of the EU and on a multi-speed "Kern-Europe".
Il contributo sviluppa alcune tematiche della integrazione politico-costituzionale europea utilizzando le categorie del diritto costituzionale. Il contributo sostiene che l’integrazione europea svolta attraverso la “politica dei piccoli passi” deve cedere il passo ad una legittimazione politico-costituzionale del processo di integrazione. Nel contributo si afferma che, per il futuro della Unione Europea, il “diritto europeo dell’emergenza” e le soluzioni previste nel “Documento dei 5 Presidenti” (dal titolo “Completing Europe's Economic and Monetary Union”, del giugno 2015) come anche nel cd. “Piano Juncker”, costituiscono soluzioni deboli alla luce delle crisi in atto. Il contributo si interroga, in termini costituzionali, sul futuro della Ue e di una “Kern-Europa” a più velocità.
Governance europea, diritti e legittimazione costituzionale
NOCITO, Walter
2015-01-01
Abstract
The aim of the paper is to analyze political and constitutional European integration using the categories of Constitutional law. We argue that the European integration built on a policy of "little steps" must be replaced by a political and constitutional legitimation of the integration process. Moreover, we assert that the use of the "European emergency law" is detrimental for the future of the EU and both the "Juncker Plan" and "Completing Europe's Economic and Monetary Union" document propose weak solutions. Finally, we focus on the constitutional future of the EU and on a multi-speed "Kern-Europe".I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.