This paper reconstructs, thanks to Marin Sanudo’s Diarii and other documents, the factors that favored the success of some of the Venetian Early Rennaisance’s performances. The Venetian staging of Plautus, Ruzante, Machiavelli and Bibiena did not take place in the context of aristocratic feasts, but in commercial spaces made available in convents and in the first theatre “stanzìe.” The paper concentrates on the socio-economic events that made the practice of paying to attend a performance possible. Selling tickets for a performance was a transformation which should have revolutionary consequences for the theatre future, thanks to the spreading of the Commedia dell’Arte companies throughout Europe.
Attrarverso l’analisi dei Diarii di Marin Sanudo e di altri documenti coevi il saggio ricostruisce i fattori che determinarono il successo di alcune importanti rappresentazioni del primo rinascimento veneziano. Le messe in scena veneziane dei testi di Plauto, Ruzante, Machiavelli, Bibiena ebbero luogo non nel contesto della festa patrizia, ma negli spazi a pagamento di conventi e delle prime “stanzie” per la commedia. Gli eventi sono analizzati alla luce dei mutamenti socio-economici che favorirono la mercificazione dello spettacolo con l’introduzione del biglietto d’ingresso. A Venezia, città mercantile per eccellenza, si afferma precocemente una nuova forma di organizzazione teatrale, le cui conseguenze saranno rivoluzionarie per il teatro successivo. Grazie ai viaggi dei comici dell’Arte, la vendita dello spettacolo diventerà prassi dominante in tutta l’area europea.
Luoghi e protagonisti del teatro nella Venezia di Marin Sanudo
VIANELLO, Daniele
2012-01-01
Abstract
This paper reconstructs, thanks to Marin Sanudo’s Diarii and other documents, the factors that favored the success of some of the Venetian Early Rennaisance’s performances. The Venetian staging of Plautus, Ruzante, Machiavelli and Bibiena did not take place in the context of aristocratic feasts, but in commercial spaces made available in convents and in the first theatre “stanzìe.” The paper concentrates on the socio-economic events that made the practice of paying to attend a performance possible. Selling tickets for a performance was a transformation which should have revolutionary consequences for the theatre future, thanks to the spreading of the Commedia dell’Arte companies throughout Europe.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.