The internship is an important formative experience of the construction of identity and professional skills for social work students. In this context it is essential to develop adequate capacity to learn from experience and to connect theory and practice within a reflective practice stimulated by the use of adequate tools and strategies. "Learning to learn from experience" is a core competence in the development of a skilled practitioner. In this regard, the article presents the cycle of reflexivity Gibbs and some results of an experiment carried out at the University of Calabria in the academic year 2013/2014.
Il tirocinio rappresenta per gli studenti di servizio sociale una im portante esperienza formativa volta alla costruzione di identità e competenze professionali. In tale ambito è essenziale sviluppare una capacità adeguata di imparare dall’esperienza e di raccordare teoria e prassi nell’ambito di una pra tica riflessiva alimentata dall’uso di strategie e strumenti adeguati. «Imparare ad imparare dall’esperienza» appare una abilità centrale nello sviluppo di un professionista competente. A tale proposito viene presentato il ciclo della rifles sività di Gibbs e alcuni esiti di una sperimentazione svolta nell’a.a. 2013/2014 presso l’Università della Calabria.
Errore e apprendimento nel tirocinio: le potenzialità della scrittura riflessiva nella formazione dei futuri assistenti sociali
SICORA, Alessandro
2014-01-01
Abstract
The internship is an important formative experience of the construction of identity and professional skills for social work students. In this context it is essential to develop adequate capacity to learn from experience and to connect theory and practice within a reflective practice stimulated by the use of adequate tools and strategies. "Learning to learn from experience" is a core competence in the development of a skilled practitioner. In this regard, the article presents the cycle of reflexivity Gibbs and some results of an experiment carried out at the University of Calabria in the academic year 2013/2014.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.