This article will show how the school, and above all the curriculum, have been for John Dewey the explanation of the experience. And this bond is also crucial to understand Dewey’s democratic theory in which the concept of 'transaction' becomes the key to understand the precariousness in which the subject lives, who is living in fact in constant tension to achieve perfectibility. The story of Dewey’s curriculum shows in fact the human action on the environment and how this affects human behaviour.
Il presente articolo intende mostrare quanto la scuola ed il curricolo sia stato per John Dewey la spiegazione dell'esperienza e viceversa. E questo legame è fondamentale anche per comprendere la teoria democratica deweyana in cui il concetto di 'transazione' diviene la chiave di lettura della precarietà in cui vive il soggetto, il quale, infatti, vive in una continua tensione per raggiungere la perfettibilità. La storia del curricolo in Dewey mostra infatti l'azione umana sull'ambiente e quanto quest'ultimo incida sull'agire dell'umanità.
La scuola laboratorio di John Dewey: la "sperimentazione" dell'individuo per la democrazia. Dewey's Laboratory School: the "Experimentation" of the Individual for Democracy.
PEZZANO, Teodora
2013-01-01
Abstract
This article will show how the school, and above all the curriculum, have been for John Dewey the explanation of the experience. And this bond is also crucial to understand Dewey’s democratic theory in which the concept of 'transaction' becomes the key to understand the precariousness in which the subject lives, who is living in fact in constant tension to achieve perfectibility. The story of Dewey’s curriculum shows in fact the human action on the environment and how this affects human behaviour.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.