The visionary Robert Wilson, a master of the theatre avant-garde of the ‘70ies, directed Wedekind’s Lulu. Wilson’s stage direction seems to move opposite to Wedekind’s drama. His Lulu is not the symbol of a troubled and criminal feminine soul, but transforms the seductive protagonist in an old, smiling and sweet lady. In Wilson’s hands Lulu turns into a musical, a rock cabaret of the ‘70ies, with live interpretations of songs by Lou Reed.
Il saggio è dedicato all’analisi di Lulu di Robert Wilson, regista visionario e maestro dell’avanguardia teatrale degli anni Settanta. Nello spettacolo di Wilson il celebre personaggio che la penna di Frank Wedekind rese immortale nel 1904, creando scandalo tra i benpensanti dell’epoca, non è più l’emblema della femminilità torbida e assassina. Il regista rilegge la vicenda proponendola in una sorta di musical, di opera rock-cabaret stile anni Settanta, con musiche di Lou Reed eseguite dal vivo.
Bob Wilson: Lulu between Theatre, Visual Arts and Musical
VIANELLO, Daniele
2012-01-01
Abstract
The visionary Robert Wilson, a master of the theatre avant-garde of the ‘70ies, directed Wedekind’s Lulu. Wilson’s stage direction seems to move opposite to Wedekind’s drama. His Lulu is not the symbol of a troubled and criminal feminine soul, but transforms the seductive protagonist in an old, smiling and sweet lady. In Wilson’s hands Lulu turns into a musical, a rock cabaret of the ‘70ies, with live interpretations of songs by Lou Reed.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.