The essay analyzes the image of the statue in some pirandellian texts, in particular in an essay on Eleonora Duse and in two pièces of the ‘Marta cycle’, Diana e la Tuda and Trovarsi, following now the path from the statue to the flesh, now the reverse path from the flesh to the statue. Particular attention is also paid to the Donata Genzi’s modalities of acting in the finale of Trovarsi.
Il saggio analizza l'immagine della statua in alcuni testi pirandelliani, in particolare in un saggio su Eleonora Duse e in due pièces del 'ciclo di Marta', Diana e la Tuda e Trovarsi, seguendo ora il percorso dalla statua alla carne, ora il percorso inverso dalla carne alla statua. Particolare attenzione è riservata anche alle modalità di recitazione di Donata Genzi nel finale di Trovarsi.
Statue viventi in un luogo di delizia (e di martirio). L'attore sulla scena pirandelliana.
Ivan Pupo
2018-01-01
Abstract
The essay analyzes the image of the statue in some pirandellian texts, in particular in an essay on Eleonora Duse and in two pièces of the ‘Marta cycle’, Diana e la Tuda and Trovarsi, following now the path from the statue to the flesh, now the reverse path from the flesh to the statue. Particular attention is also paid to the Donata Genzi’s modalities of acting in the finale of Trovarsi.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.