What are the conceptual sources that have led modern philosophers and scientists to consider nature as something inert? What form of rationality has produced an extractive and instrumental conception of the natural world? These are the questions that have engaged the author in a recognition of the reductionism in modern sciences, a methodological approach that only entered a crisis in the second half of the 20th century. The presence and the action of dissenting voices did not prevent the emergence and affirmation of one of the fundamental projects of modernity: the dominion over nature and beyond, a program that manifests a “predatory posture” characterized by the expulsion of the limit, the triumph of excessiveness and injustice. Hence the need to draw the lines of an ethics of sustainability capable of nurturing an “ethical posture” instead, recognizing the common naturalness between humans and other living beings and finding its own eco-imperative in the measure
Quali sono le fonti concettuali che hanno condotto filosofi e scienziati moderni a considerare la natura come qualcosa di inerte? quale forma di razionalità ha prodotto una concezione del mondo naturale di tipo estrattivo e strumentale? interrogativi che hanno impegnato l’autrice in una ricognizione del riduzionismo delle scienze moderne, un approccio metodologico che entra in crisi solo nella seconda metà del XX sec. La presenza e l’azione di voci dissenzienti non hanno impedito la nascita e l’affermazione di uno dei progetti fondamentali della modernità: il dominio sulla natura e non solo. Un programma che manifesta una ‘postura predatoria’ caratterizzata da un’espulsione del limite, da un trionfo della dismisura e dell’ingiustizia. Da qui la necessità di tracciare le linee di un’etica della sostenibilità capace di alimentare, invece, una ‘postura etica’, che riconosca la comune naturalità tra gli esseri umani e gli altri esseri viventi e trovi nella misura il proprio eco-imperativo.
Etica della sostenibilità
D. Falcioni
2020-01-01
Abstract
What are the conceptual sources that have led modern philosophers and scientists to consider nature as something inert? What form of rationality has produced an extractive and instrumental conception of the natural world? These are the questions that have engaged the author in a recognition of the reductionism in modern sciences, a methodological approach that only entered a crisis in the second half of the 20th century. The presence and the action of dissenting voices did not prevent the emergence and affirmation of one of the fundamental projects of modernity: the dominion over nature and beyond, a program that manifests a “predatory posture” characterized by the expulsion of the limit, the triumph of excessiveness and injustice. Hence the need to draw the lines of an ethics of sustainability capable of nurturing an “ethical posture” instead, recognizing the common naturalness between humans and other living beings and finding its own eco-imperative in the measureI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.