The aim of this study is to investigate the selfperceived methodological skills of teachers in initial training, enrolled in five-year single-cycle degree courses in Primary Education Science in two Italian university contexts. On the basis of the literature four key competences (design; assessment; communication; relation) are analyzed, considered to be the foundations of the profiles of teaching professionals. From a methodological point of view, a tool has been calibrated to explore the self-perceived competences of future teachers, which, in the next phase, will be correlated to their performance, in terms of grades obtained at exams. The contribution documents the first phase of the research focused on the construction of the main instrument (scale) and the try-out phase to verify its content validity, metrological robustness and reliability matrix, paying attention to the effects of the different factors and the sub-scales related to it.

The self-perceived skills of teachers in initial training: validation of a scale to measure methodological skills.

De Pietro O.
Membro del Collaboration Group
;
Altomari N.
Membro del Collaboration Group
;
Valenti A.
Membro del Collaboration Group
2020

Abstract

The aim of this study is to investigate the selfperceived methodological skills of teachers in initial training, enrolled in five-year single-cycle degree courses in Primary Education Science in two Italian university contexts. On the basis of the literature four key competences (design; assessment; communication; relation) are analyzed, considered to be the foundations of the profiles of teaching professionals. From a methodological point of view, a tool has been calibrated to explore the self-perceived competences of future teachers, which, in the next phase, will be correlated to their performance, in terms of grades obtained at exams. The contribution documents the first phase of the research focused on the construction of the main instrument (scale) and the try-out phase to verify its content validity, metrological robustness and reliability matrix, paying attention to the effects of the different factors and the sub-scales related to it.
Lo scopo del presente studio è quello di indagare le competenze metodologiche autopercepite di insegnanti in formazione iniziale, iscritti ai corsi di laurea quinquennale a ciclo unico in Scienze della Formazione Primaria in due contesti universitari italiani. Sulla base della letteratura vengono analizzate quattro competenze chiave (progettazione; valutazione; comunicazione; relazione), considerate fondanti dei profili dei professionisti dell’insegnamento. Dal punto di vista metodologico è stato tarato uno strumento volto ad esplorare le competenze auto-percepite dei futuri insegnanti, che, in fase successiva, verranno correlate al rendimento, in termini di voti ottenuti agli esami. Il contributo documenta la prima fase della ricerca incentrata sulla costruzione dello strumento principale (scala) e sulla fase di try-out per verificarne la validità di contenuto, la robustezza metrologica e la matrice di affidabilità, prestando attenzione agli effetti dei diversi fattori e alle sub-scale ad essa riferiti.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://hdl.handle.net/20.500.11770/313636
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact