Through the analysis of a scholion and two annotations on papyrus, referring to three different Homeric verses, this essay deals with a prosodic problem discussed by ancient Homeric critics. The suggested interpretation relates the above-mentioned scholion and annotations to the scholiastic attestations of the traditional pronunciation of the Homeric text, which are linked to Aristarchus’ and then Herodian’s prosodic interests.
Attraverso l’analisi di uno scolio e di due annotazioni su papiro, riferiti a tre differenti versi omerici, il contributo affronta un problema prosodico dibattuto dalla critica omerica antica. L’interpretazione proposta mette questi luoghi in relazione alle testimonianze scoliastiche sulla pronuncia tradizionale del testo omerico, attestazioni legate agli interessi prosodici di Aristarco e, successivamente, di Erodiano.
Scholia omerici e annotazioni su papiro per un'antica vexata quaestio
BIONDI Francesca
2016-01-01
Abstract
Through the analysis of a scholion and two annotations on papyrus, referring to three different Homeric verses, this essay deals with a prosodic problem discussed by ancient Homeric critics. The suggested interpretation relates the above-mentioned scholion and annotations to the scholiastic attestations of the traditional pronunciation of the Homeric text, which are linked to Aristarchus’ and then Herodian’s prosodic interests.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.