In recent years a new line of research defined as journalism studies is emerging within the academic debates, hitherto little approached by geographical research. Following the stimuli coming from French social geography, the paper deals with the analysis of the circulation on the national territory of hard copies of some of the major Italian generalist newspapers using a spatial approach. The certified data provided by ADS have been collected and systematized in a geodataset using a GIS software, in order to produce illustrative cartography and elaborate basic geostatistics calculations on the circulation of newspapers from 2004 to 2019; statistics on a provincial scale were compared and correlated with some territorial socio-economic indicators. The analysis highlights the differences in terms of circulating copies between the various provinces of the peninsula, as well as the new areas of prevalence and distribution arisen in recent years; in addition, the existence of a positive spatial correlation between the circulation of copies and factors such as GDP per capita and the presence of local editions is suggested. In conclusion, the quantitative approach allows to trace a framework of the current geographies of the press and demonstrated application as heuristic tool for the monitoring of the present and future trend of the phenomenon.
Le recenti trasformazioni che hanno interessato il settore dell’informazione quotidiana hanno attirato l’interesse del dibattito accademico, con un il sorgere di un nuovo filone di ricerca definito come journalism studies fino ad ora poco approcciato dalla ricerca geografica. Recuperando gli stimoli provenienti dalla geografia sociale francese, il saggio è dedicato ad esaminare secondo una prospettiva spaziale la circolazione sul territorio nazionale delle copie di alcune delle maggiori testate generaliste italiane. I dati certificati forniti da Accertamenti Diffusione Stampa sono stati raccolti e sistematizzati in un geodatabase in ambiente GIS per produrre cartografia illustrativa e elaborare calcoli di geostatistica base sulla diffusione dei quotidiani dal 2004 al 2019; le statistiche aggregate a scala provinciale sono state comparate e correlate con alcuni indicatori socio-economici territoriali. L’analisi ha permesso di mettere in luce le differenze in termini di copie circolanti tra le varie aree della penisola, nonché le nuove aree di prevalenza e distribuzione che si sono disegnate negli ultimi quindi anni; inoltre, si suggerisce l’esistenza di una correlazione spaziale positiva tra diffusione delle copie e fattori come il PIL procapite e la presenza di edizioni locali. In conclusione, l’approccio quantitativo adottato ha permesso di tracciare un panorama delle attuali geografie della stampa che, opportunamente approfondito, potrà costituire uno strumento euristico di monitoraggio per l’andamento presente e futuro del fenomeno.
Per una geografia della stampa: distribuzione spaziale e rappresentazione cartografica della diffusione dei quotidiani cartacei Corriere della Sera, La Repubblica e La Stampa in Italia (2004-2019)
Giannantonio Scaglione;
2021-01-01
Abstract
In recent years a new line of research defined as journalism studies is emerging within the academic debates, hitherto little approached by geographical research. Following the stimuli coming from French social geography, the paper deals with the analysis of the circulation on the national territory of hard copies of some of the major Italian generalist newspapers using a spatial approach. The certified data provided by ADS have been collected and systematized in a geodataset using a GIS software, in order to produce illustrative cartography and elaborate basic geostatistics calculations on the circulation of newspapers from 2004 to 2019; statistics on a provincial scale were compared and correlated with some territorial socio-economic indicators. The analysis highlights the differences in terms of circulating copies between the various provinces of the peninsula, as well as the new areas of prevalence and distribution arisen in recent years; in addition, the existence of a positive spatial correlation between the circulation of copies and factors such as GDP per capita and the presence of local editions is suggested. In conclusion, the quantitative approach allows to trace a framework of the current geographies of the press and demonstrated application as heuristic tool for the monitoring of the present and future trend of the phenomenon.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.