The article analyzes the financial profiles of the ongoing implementation process of Ital- ian Constitution article 116 c. 3, both with reference to the provisions of the 2023 budget law, relating to procedure for identifying of the so-called Lep, both with regard to the fi- nancial provisions contained in the implementation bill approved by the Council of Min- isters in March 2023. The article highlights the contradiction of an implementation of Constitution article 116 c. 3 in the absence of the implementation of general financing model of the territorial autonomies functions, prefigured by law n. 42/2009. It also high- lights some critical issues on upstream definition of the essential levels of prestations (so- called Lep), and on the calculation of the related standard needs, considered by the legis- lation as a prerequisite for transfering of functions in differentiated autonomy. After hav- ing underlined some aspects of constitutional illegitimacy of the provisions of the 2023 budget law relating to the procedure for defining the so-called Lep, the author doubts that they are really the so-called Lep envisaged by the Constitution to guarantee equality, and instead believes that it is something less significant on the constitutional level, usefull only for implementing at all costs the differentiated autonomy. He also highlights the particu- lar delicacy of the standard needs calculation and expresses some perplexities about the provisions concerning the fully operational financing mechanisms of the functions trans- ferred envisaged in the implementation bill.

L’articolo analizza i profili finanziari del processo in corso di attuazione dell’articolo 116 c. 3 della Costituzione, tanto con riferimento alle disposizioni della legge di bilancio del 2023, con cui è stata disciplinata la procedura di individuazione dei c.d. Lep, tanto con ri- guardo alle disposizioni finanziarie contenute nel disegno di legge di attuazione approvato dal Consiglio dei Ministri nel marzo del 2023. Dopo aver evidenziato la contraddizione di un’attuazione dell’art 116 c. 3 della Costituzione in assenza dell’attuazione del modello ge- nerale di finanziamento delle funzioni delle autonomie territoriali prefigurato dalla legge n. 42/2009, l’autore sottolinea alcune criticità dell’operazione a monte di definizione dei Lep e di calcolo dei relativi fabbisogni standard, considerata dalla normativa quale presuppo- sto del trasferimento delle funzioni in autonomia differenziata. Sottolineando alcuni pro- fili di illegittimità costituzionale della disciplina che regola il procedimento di definizione dei Lep, l’autore dubita che si tratti realmente dei Lep previsti dalla Costituzione a garan- zia dell’uguaglianza, e ritiene che si sia di fronte a qualcosa di meno significativo sul piano costituzionale, mero strumento per attuare comunque e ad ogni costo l’autonomia diffe- renziata. Evidenzia inoltre la particolare delicatezza dell’operazione di calcolo dei fabbiso- gni standard ed esprime alcune perplessità sulle disposizioni concernenti i meccanismi di finanziamento a regime delle funzioni trasferite previsti nel disegno di legge di attuazione.

Profili finanziari dell’autonomia differenziata: criticità connesse alla definizione dei c.d. Lep e ai meccanismi di finanziamento delle funzioni trasferite

Danilo Pappano
2023-01-01

Abstract

The article analyzes the financial profiles of the ongoing implementation process of Ital- ian Constitution article 116 c. 3, both with reference to the provisions of the 2023 budget law, relating to procedure for identifying of the so-called Lep, both with regard to the fi- nancial provisions contained in the implementation bill approved by the Council of Min- isters in March 2023. The article highlights the contradiction of an implementation of Constitution article 116 c. 3 in the absence of the implementation of general financing model of the territorial autonomies functions, prefigured by law n. 42/2009. It also high- lights some critical issues on upstream definition of the essential levels of prestations (so- called Lep), and on the calculation of the related standard needs, considered by the legis- lation as a prerequisite for transfering of functions in differentiated autonomy. After hav- ing underlined some aspects of constitutional illegitimacy of the provisions of the 2023 budget law relating to the procedure for defining the so-called Lep, the author doubts that they are really the so-called Lep envisaged by the Constitution to guarantee equality, and instead believes that it is something less significant on the constitutional level, usefull only for implementing at all costs the differentiated autonomy. He also highlights the particu- lar delicacy of the standard needs calculation and expresses some perplexities about the provisions concerning the fully operational financing mechanisms of the functions trans- ferred envisaged in the implementation bill.
2023
L’articolo analizza i profili finanziari del processo in corso di attuazione dell’articolo 116 c. 3 della Costituzione, tanto con riferimento alle disposizioni della legge di bilancio del 2023, con cui è stata disciplinata la procedura di individuazione dei c.d. Lep, tanto con ri- guardo alle disposizioni finanziarie contenute nel disegno di legge di attuazione approvato dal Consiglio dei Ministri nel marzo del 2023. Dopo aver evidenziato la contraddizione di un’attuazione dell’art 116 c. 3 della Costituzione in assenza dell’attuazione del modello ge- nerale di finanziamento delle funzioni delle autonomie territoriali prefigurato dalla legge n. 42/2009, l’autore sottolinea alcune criticità dell’operazione a monte di definizione dei Lep e di calcolo dei relativi fabbisogni standard, considerata dalla normativa quale presuppo- sto del trasferimento delle funzioni in autonomia differenziata. Sottolineando alcuni pro- fili di illegittimità costituzionale della disciplina che regola il procedimento di definizione dei Lep, l’autore dubita che si tratti realmente dei Lep previsti dalla Costituzione a garan- zia dell’uguaglianza, e ritiene che si sia di fronte a qualcosa di meno significativo sul piano costituzionale, mero strumento per attuare comunque e ad ogni costo l’autonomia diffe- renziata. Evidenzia inoltre la particolare delicatezza dell’operazione di calcolo dei fabbiso- gni standard ed esprime alcune perplessità sulle disposizioni concernenti i meccanismi di finanziamento a regime delle funzioni trasferite previsti nel disegno di legge di attuazione.
Differentiated autonomy pursuant to art. 116 c. 3 of the Italian Constitution. - Definition of the so-called L.e.p. - transferred functions financing mechanisms
Autonomia differenziata ex art. 116 c. 3 Costi. - Definizione dei c.d. Lep - Meccanismi finaziamento funzioni trasferite.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11770/360517
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact