In this paper, passenger willingness-to-pay (WTP) for improving the quality levels of a bus service isexamined. Specifically, the objective of this research is to provide a tool for evaluating passengerwillingness-to-pay by considering some qualitative service aspects, in addition to the traditionalquantitative service aspects like travel time and cost. The adopted methodology is built on the calibrationof behavioural models based on user choices. The WTP values are obtained as marginal rates ofsubstitution between some service quality attributes and travel cost at constant utility. For this purpose,Multinomial and Mixed Logit models are introduced. The models were calibrated by using the datacollected from an SP experiment in which each user makes a choice between an alternative representingthe current service and two alternatives representing hypothetical bus services. In order to take intoaccount the randomness of the estimated WTP, the limits of the confidence intervals are calculated.

Nella nota è riportato uno studio sulla disponibilità a pagare (willingness-to-pay, WTP) per migliorare il livello di qualità dei servizi di trasporto collettivo. La metodologia adottata è incentrata sulla calibrazione di modelli comportamentali basati sulle scelte degli utenti. I valori della WTP sono ottenuti come rapporti marginali di sostituzione tra gli attributi di qualità del servizio e il costo di viaggio. A tale scopo, sono stati proposti modelli di tipo logit multinomiale e modelli mixed logit. I modelli sono stati calibrati utilizzando dati raccolti tramite un esperimento SP, in cui l’utente effettua una scelta tra diversi servizi di bus. In aggiunta sono stati calcolati gli intervalli di confidenza delle WTP.

Willingness-to-Pay of Public Transport Users for Improvement in Service Quality

EBOLI, Laura;MAZZULLA, GABRIELLA
2008-01-01

Abstract

In this paper, passenger willingness-to-pay (WTP) for improving the quality levels of a bus service isexamined. Specifically, the objective of this research is to provide a tool for evaluating passengerwillingness-to-pay by considering some qualitative service aspects, in addition to the traditionalquantitative service aspects like travel time and cost. The adopted methodology is built on the calibrationof behavioural models based on user choices. The WTP values are obtained as marginal rates ofsubstitution between some service quality attributes and travel cost at constant utility. For this purpose,Multinomial and Mixed Logit models are introduced. The models were calibrated by using the datacollected from an SP experiment in which each user makes a choice between an alternative representingthe current service and two alternatives representing hypothetical bus services. In order to take intoaccount the randomness of the estimated WTP, the limits of the confidence intervals are calculated.
2008
Nella nota è riportato uno studio sulla disponibilità a pagare (willingness-to-pay, WTP) per migliorare il livello di qualità dei servizi di trasporto collettivo. La metodologia adottata è incentrata sulla calibrazione di modelli comportamentali basati sulle scelte degli utenti. I valori della WTP sono ottenuti come rapporti marginali di sostituzione tra gli attributi di qualità del servizio e il costo di viaggio. A tale scopo, sono stati proposti modelli di tipo logit multinomiale e modelli mixed logit. I modelli sono stati calibrati utilizzando dati raccolti tramite un esperimento SP, in cui l’utente effettua una scelta tra diversi servizi di bus. In aggiunta sono stati calcolati gli intervalli di confidenza delle WTP.
Service quality; Public transport; Willingness-to-pay
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11770/125092
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 82
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact