In this paper, some behavioural models to estimate willingness-to-pay for reducing road accident risk are proposed. The models were calibrated by using SP data collected from a Web page survey. In the SP experiment we presented some hypotethical route choice situations to a specific category of drivers. Each situation varies as a function of travel time and cost, and number of road accidents.By using the data collected through the SP experiment we calibrated Multinomial and Mixed Logit models of route choice. These models represent a way of identifying the driver perceptions of accident risk and evaluating how driver sensitivity affects driving behaviour.

Nella nota sono proposti alcuni modelli comportamentali che costituiscono uno strumento per determinare la percezione degli utenti riguardo al rischio di incidente e per valutare come questa ne influenza il comportamento. I modelli sono calibrati sulla base di dati raccolti tramite un esperimento SP proposto ad un campione di utenti per mezzo di una indagine telematica. Nell’esperimento sono proposti percorsi stradali alternativi, caratterizzati da attributi legati ai tempi e costi di viaggio, e al numero di incidenti. I modelli proposti sono modelli di tipo multinomial logit e mixed logit che consentono di calcolare la disponibilità a pagare dei conducenti delle autovetture per ridurre il rischio di incidente stradale.

A behavioural model to estimate willingness-to-pay for reducing road accident risk

EBOLI, Laura;MAZZULLA, GABRIELLA
2008-01-01

Abstract

In this paper, some behavioural models to estimate willingness-to-pay for reducing road accident risk are proposed. The models were calibrated by using SP data collected from a Web page survey. In the SP experiment we presented some hypotethical route choice situations to a specific category of drivers. Each situation varies as a function of travel time and cost, and number of road accidents.By using the data collected through the SP experiment we calibrated Multinomial and Mixed Logit models of route choice. These models represent a way of identifying the driver perceptions of accident risk and evaluating how driver sensitivity affects driving behaviour.
2008
Nella nota sono proposti alcuni modelli comportamentali che costituiscono uno strumento per determinare la percezione degli utenti riguardo al rischio di incidente e per valutare come questa ne influenza il comportamento. I modelli sono calibrati sulla base di dati raccolti tramite un esperimento SP proposto ad un campione di utenti per mezzo di una indagine telematica. Nell’esperimento sono proposti percorsi stradali alternativi, caratterizzati da attributi legati ai tempi e costi di viaggio, e al numero di incidenti. I modelli proposti sono modelli di tipo multinomial logit e mixed logit che consentono di calcolare la disponibilità a pagare dei conducenti delle autovetture per ridurre il rischio di incidente stradale.
Road accident risk; Logit model; willingness-to-pay; web page survey
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11770/130994
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